CE REPREZINTĂ SGR?
Sistemul de Garanție Returnare (SGR) reprezintă cel mai mare proiect de economie circulară al României. Prin implementarea acestui proiect se dorește atingerea mai multor obiective, precum:
- un mediu mai curat și verde
- atingerea țintelor de colectare și reciclare impuse la nivel european
- impulsionarea pieței de reciclare din România, oferindu-se cantități semnificative și de calitate de materie primă.
DE CÂND SE APLICĂ?
SGR va intra în vigoare începând cu data de 30.11.2023, conform HG 1074/2021, publicată în Monitorul Oficial nr 955 din 06.10.2021.
CUM FUNCȚIONEAZĂ?
Concret, SGR funcționează în felul următor: populația va plăti o garanție de 0,50 RON în momentul achiziționării unei băuturi de la un comerciant. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă în oricare dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului, acesta va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, sub formă de cash, voucher sau transfer bancar.
Ce este foarte important de reținut: nu este necesară prezentarea bonului fiscal și nici ca respectivul produs sa fi fost cumpărat din locația respectiva.
Odată recepționate ambalajele în punctele de returnare, acestea vor fi preluate de către administratorul SGR (SC RETURO SISTEM DE GARANTIE SA). Comerciantul are obligația de a păstra ambalajele SGR returnate separat de alte ambalaje/deseuri ce nu fac parte din SGR.__
CE AMBALAJE POT FI RETURNATE?
SGR se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 L - 3 L inclusiv. Ambalajele nereutilizabile pot fi aferente urmatoarelor produse: bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase.