Indicatorii economico-financiari sunt instrumente utile pentru companii, deoarece acestea le oferă acces la măsurarea activităţii lor economice şi astfel se poate urmări atingerea rezultatelor economice planificate.
Cea mai mare parte a indicatorilor prezentaţi în acest articol se calculeaza pe baza informatiilor existente în situaţiile contabile ale companiilor (balanţă, bilanţ, etc).
Avantajele aduse de utilizarea - calculul şi consultarea periodică - a acestor indicatori economico-financiari pot fi următoarele:
- evidenţierea unui trend de creştere sau scădere;
- posibilitatea obţinerii unor proiecţii de dezvoltare viitoare;
- exista indicatori care ajută la predicţia unui eventual faliment;
- posibilitatea de analiză comparativă cu perioade anterioare;
- posibilitatea de analiză comparativă cu alte companii din acelaşi sector.
1. Indicatori de lichiditate
Măsoară capacitatea companiei de a genera numerar pentru a răspunde angajamentelor și obligațiilor sale cu scadențe pe termen scurt, pentru realizarea calculelor fiind utilizate activile circulante (cele mai lichide) si datoriile cu o scadenta mai mica de un an.
În plus, indicatorii de lichiditate servesc la determinarea solidității financiare a unei companii, arătând capacitatea firmei de acoperire a datoriilor exigibile pe o anumită perioadă de timp.
O companie lichidă este una care generează suficient de mult numerar pentru a-și onora plățile exigibile.